Krachtige Fiesta ST haalt 200 pk en 290 Nm uit een 1.5 driecilinder turbomotor
Onder de motorkap van de Fiesta ST ligt een primeur. De 1.5 liter EcoBoost-motor is de eerste driecilinder ooit in een auto uit de Ford Performance-reeks. De krachtbron heeft een indrukwekkend vermogen van 147 kW/200 pk en een koppel van 290 Nm, waarmee de Fiesta ST in 6,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 232 km/u klokt. Als de kracht van de 1,5 liter EcoBoost niet volledig wordt aangesproken, schakelt de motor een cilinder uit voor een nog beter brandstofverbruik. De Fiesta ST neemt gemiddeld genoegen met 6,0 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 136 g/km.
Bepaal zelf je rijervaring met de rijmodus: normaal, sport of track
Nieuw is ook de mogelijkheid om verschillende rijmodi te kiezen. Door de Ford Fiesta ST in Normal, Sport of Track te zetten, zijn de instellingen van de motor, stuurinrichting en stabiliteitssystemen aan te scherpen of juist comfortabeler te maken. Zo snel mogelijk wegsprinten wordt vergemakkelijkt door het optionele Launch Control en voor het betere bochtenwerk is een mechanisch sperdifferentieel van Quaife beschikbaar. Het differentieel werkt samen met Torque Vectoring Control, dat onderstuur tegengaat door in snel genomen bochten het binnenste voorwiel af te remmen.
Gepatenteerde veren en optioneel sperdifferentieel zorgen voor scherpe handling
De door Ford gepatenteerde ‘force vectoring’ veren van de Fiesta ST verbeteren de stabiliteit, de wendbaarheid en het reactievermogen van de ‘twist-beam’ achterwielophanging. Daarbij is de stuuroverbrenging directer dan die in alle andere Ford Performance-modellen. Het remsysteem is ruimschoots op zijn sportieve taak berekend, met 253 mm grote remschijven achter en 278 mm geventileerde exemplaren vóór.
Racesport-geïnspireerde RECARO-sportstoelen
Het interieur is onder meer uitgerust met Recaro-sportstoelen. De sportstoelen bieden maximale ondersteuning en geven je de perfecte positie om de Fiesta ST te besturen. De stoelen zijn ST en RECARO gemerkt en zijn voorzien van halfleder/Dinamica stoffen bekleding. Verder kenmerkt de auto zich met een ST-pookknop, een sportstuur met opvallende stiksels en het SYNC 3-infotainmentsysteem met 8 inch touchscreen en B&O Play audiosysteem. SYNC 3 laat zich ook met stemcommando’s bedienen en ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. Elektronische hulpsystemen zijn er in de vorm van Lane Keeping Aid, Lane Keeping Alers en cruise control met snelheidsbegrenzer.